تور کربلا

تور کربلا هوایی تور کربلا زمینی هر هفته به طور مرتب

تور کربلا

تور کربلا هوایی تور کربلا زمینی هر هفته به طور مرتب

تور کربلا هوایی تور کربلا زمینی هر هفته به طور مرتب

  • ۰
  • ۰
چگونه غذای کودک کم وزن را مقوی و مغذی کنید؟

یک برنامه غذایی مناسب باید کلیه مواد مغذی (مواد نشاسته ای، پروتئینی، چربی، ویتامین ها و املاح) را به نسبت های متعادل در اختیار کودک قرار دهد تا انرژی مورد نیاز او که معمولا بر اساس یکصد کیلوکالری به ازاء هر کیلو گرم وزن بدن است تامین شود.غذای کودک کم وزن

برخی از کودکان با شروع تغذیه تکمیلی، با اینکه غذای خود را به موقع و خوب می خورند وزنگیری خوبی ندارند. اگر کودک شما این وضعیت را دارد شاید انرژی دریافتی روزانه کودک کمتر از میزان انرژی و جنب و جوش او باشد در این صورت پیشنهاد می کنیم غذای کودک خود را به شیوه ای که در این بخش از نمناک ذکر می کنیم مقوی و مغذی کنید.

غذای کودک کم وزن
چگونه وزن کودک خود را بالا ببریم؟
تمام روش های مفید و سالم برای مقوی کردن غذای کودک کم وزن

افزودن قطره آهن به آب

در برنامه غذایی کودک آب جوشیده شده خنک بهمراه 15 قطره آهن را قرار دهید.

افزودن انرژی مواد غذایی با آرد یا جوانه گندم

به مواد تغذیه ای کودکتان آرد یا روغن مایع یا جوانه غلات اضافه کنید و بدین وسیله انرژی مواد تغذیه ای کودک را بالا ببرید.

مصرف غذای کمکی در دفعات زیاد

به نوزاد بالای شش ماه خود علاوه بر دادن روزانه 5 وعده غذای کمکی ، شیر مادر نیز بدهید.

افزودن روغن یا کره به غذای کودک

به همه وعده های غذایی کودک یک تا 2 قاشق مربا خوری روغن مایع یا کره آب شده بیفزایید.

شما می توانید برای مغذی کردن غذای کودکتان به تکه های کوچک شده سیب زمینی پخته شده که پوست آن را جدا کرده اید کمی کره بزنید و اجازه بدهید خودش آن را بخورد.

پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا بلغور گندم را له نموده و با کمی شکر و شیر پاستوریزه و جوشیده بپزید و به آن دو قاشق روغن یا کره بیافزایید و در دفعات بیشتر به نوزاد بدهید.

افزودن روغن به غذای کودک به دلایل زیر توصیه می شود :

میزان انرژی موجود در روغن ( هر 1 گرم روغن حدود 9 کالری)در مقایسه با مواد غذایی دیگر بیشتر است . اضافه کردن کره یا روغن حجم غذای کودک را افزایش نمی دهد اما انرژی غذای او بیشتر می شود. اضافه کردن کره یا روغن به غذا سبب نرمی غذا شده و بلع آنرارا راحت می کند.

روغن برای تپل شدن کودک
ریختن روغن در غذای کودک کم وزن
آشنایی با نحوه پخت غذاهای کودک کم وزن

افزودن جوانه ماش یا جوانه گندم به غذای کودک

به سوپ کودکتان جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات بیفزایید و اینگونه غذای او را مقوی کنید. جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات سرشار از ویتامین های گروه ب و ث می باشند که سبب هضم بهتر غذای کودک خواهند شد.

طرز تهیه جوانه غلات و حبوبات:

ابتدا مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت 2 تا 3 روز خیس کنید و در یک سینی تمیز پهن کرده و یک پارچه تمیز و مرطوب روی آن قرار دهید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینکه جوانه ها سبز شد، می توانید جوانه کامل را به سوپ یا آش کودک اضافه کنید.

برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه ها را خشک کرده و به پودر تبدیل کنید و هر بار مقدار کمی از آن را (با توجه به سن کودک از 1 قاشق مرباخوری تا 1 قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای کودک اضافه کنید.

این کار، سبب افزایش انرژی غذای کودک و تامین پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای کودک می شود. پودر جوانه غلات و حبوبات را می توان در یک شیشه درب دار ریخته و تا 2 هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • ۹۸/۰۵/۰۵
  • حمیدرضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی